Installationen. Installations
Fortschritt
Eine Installation im Außenraum (Tornow bei Berlin) ...
… die unter Zuhilfenahme eines Förderbandes Oskar Negts Auffassung „Fortschritt heißt heute, sich seinem verhängnisvollen Verlauf in den Weg zu stellen, die Notbremse zu ziehen“ interpretiert. Das Förderband steht hier als Metapher für die Entwicklung der Menschheitsgeschichte. Es verbindet Land und Wasser. Die „Nase“ des Bandes zeigt zum See. Bewegte es sich, kippten die transportierten Gegenstände in den See hinein. Der Platz am Wasser ist auch gewählt, weil Menschen noch immer glauben, dass Dinge - dem menschlichen Auge entzogen – entsorgt seien. Wir werfen alte Fahrräder, Autoreifen usw. ins Wasser und machen nicht Halt davor, atomar verseuchtes Kühlwasser ins Meer zu leiten.
Auf dem Förderband sind beginnend an der Seite „kurz vor dem Abkippen“ exemplarisch Gegenstände angeordnet, die der Mensch geschaffen hat. Das sind Werkzeuge (Faustkeil) und weiterführende Erfindungen (Baumscheibe = Erfindung des Rades, Erfindung der Schrift = Bücher, Verbrennungsmotor, Computer).
In nicht unerheblichem Maße ist technischer und wissenschaftlicher Fortschritt jedoch auch eine Geschichte der Erfindung von Waffen (Pfeil und Bogen, Kanonenkugel).
Ein großer Teil des Bandes bleibt leer. „Leer“ interpretiert nicht, es stellt die Frage, wie viel noch kommt, ob wir Menschen uns – hier auf dem Förderband – halten können. Die Menschheit hat geniale Erfindungen hervorgebracht. Sind wir dadurch tatsächlich fortgeschritten? Oder werden wir Opfer unseres Fortschritts? Wird die Puppe, werden wir Menschen (hier ins Wasser) abkippen? Um das Thema „Fortschritt“ abzurunden: Gern spiele ich in Installationen auch mit Witz und Komik. Um über diese Arbeit auch lachen zu können, bedurfte es ironischerweise keines Nachhelfens durch mich als Künstlerin, ist doch das Förderband in einem Großbetrieb namens „Kombinat Fortschritt“ produziert worden. Das Kombinat Fortschritt wiederum ist bereits untergegangen.
The garden of golden roses
Installation in Ruissalo/Finland
My special thanks to Merja Markkula who´s organization and warm heart encouraged me to realize the artwork and to Timo Bly who´s friendly open mind gave possibility and space for the installation.
We succeed. Without a break we improve our lifes every day. We are in progress: Sportsmen run faster. We eat better. Our buildings are getting higher. The divers go deeper. We work harder. The production gets more efficient. Our look is nicer. We learn more. The houses are erected bigger. Planes are quicker. Nothing is good enough.
I try to bring all this to the top: The fragrances of roses are inimitable good. Roses have a wide variance of blaze of colour. But no: they must be golden. Are we in progress?
Wir brauchen beides zum Leben – Land und Wasser. Meine Installation soll eine Verbindung herstellen. Sie soll ein Detail aus unseren Leben erzählen. Wie weit wir uns entfernt haben von Erde und Wasser und doch davon abhängen. Wir sind nicht mehr zufrieden, nicht hungrig zu sein, Food-Designer erfinden unser Mahl; wir trinken nicht mehr nur Wasser, wir reichern es mit Arrangements aus der Coca-Pflanze an und überzuckern es; es reicht nicht, ein Dach über dem Kopf zu haben, wir streben danach, reich zu sein; den Duft und das Aussehen der Blumen wollen wir perfektionieren…
Wann werden wir Ruhe geben, wird es gut sein, wenn sie golden blühen?
Viele Farben ROT
Gemeinschaftsarbeit. Haslach/Österreich. Leitung: Maria Treml/Aus
Turku/FIN. Cultural Capital 2011. Application. Co-operation of Finger-Sisters
Interactive project using Aninkainen bridge of Turku
What? Background?
What happens in detail?
Part I on the bridge:
Part II under the bridge/in the water:
Workshop with divers
Vision
That interactive artwork provokes inhabitants and their guests to participate. The point is made clear by using black humour with a wry smile and a twinkle in the eye. The work is specially designed for „Flux Aura“ and makes direct use of the river Aura, the water and the surface of it, the Aninkainen bridge, cultural heritage and special history of Turku.
Human beings are constructed in such a way that we often blind out things which can be seen daily or easily. But if something is covered, masked, concealed or shown in a new way it seems to be more interesting. Or does it get more interesting because we have to make effort? To use this phenomenon I give the Aura an active role in the art work – as a mirror.
You enter the Aninkainen bridge and and see the grey sidewalk covered by a red carpet, usually used for VIPs to walk on. All the people coming along the bridge are invited to be our VIPs. Next to the balustrade brushes can be seen. On a signboard you are asked to brush your problems under the carpet and have a look over the balustrade downwards...
… at what there is already to find. Meaning: what was brushed in summary under the carpet. At first sight nothing. But after watching a moment longer you´ll find out that you can see some xolours and silhouttes in the water of the Aura. You realize that you can´t see anything directly, mou must make use of the surface of tha Aura as a mirror. Watching some moments longer you come to fokus on things like bicycles, old push chairs, used rubber boots, abandoned oll and a lot of things that people somewhen in previous times threw into the river. All these purpuses I fixed by nets under the first bridge segment. Nets are added as a reminiscence to Turku and its history as a place where fishermen lived for centuries.
I would like to work together with divers. I want them to bring back artifacts like (stolen) bicycles from the bed of the Aura and give them in a public action to us to build them directly into the installation.
We follow the project with an internet blog to interact with the people and make visible what they virtually brushed under the carpet.
The vision is to break down some big questions of our time and philosophical metaphors to this place, to Turku and it´s river Aura. We want to force the people – without mention it – to face that what happens here, to vonfront waht happens amongst them, to ask what is made by US and not somewhere far away. I don´t want to demonstrate it directly with a slap in the face, I enter the back door and don´t make statements. Everybody has to think alone, to understand alon, to think: I can. And I understand with a smile what it meant to brush my problems under the carpet... As a result of that is hope – I can do something here, a small step is possible.
.